Otse põhisisu juurde

Spotify arendus- ja ärimudel (11. nädal)

 

Spotify on peamiselt muusika, viimasel ajal ka taskuhäälingute voogedastus platvorm. Spotify omas 2020. aasta 1. kvartali seisuga 30% turuosa, edastades Apple Musicut viie protsendiga ning teisi konkurente veelgi enam. Selle aasta kolmanda kvartiali seisuga oli Spotifyl 381 miljonit aktiivset kuulajat kuus, mis on 19% kasv võrreldes eelmise kvartaliga.

Võib eeldada, et nende arendus- ja ärimudelid töötavad, kui ollakse turuliider ning kuulajate arv kasvab.

The Spotify model (Spotify arendusmudel)

The Spotify model ehk eesti keeles Spotify mudel on nende välja töötatud ja kasutuses olev arendusmudel. See on inimeste juhitud lähenemine laiendatavale agiilsele mudelile, mis seab esikohale kultuuri ja inimestevõrgu tähtsuse. 

Kasutusel ei ole mingit kindlat arendusmeetodit, vaid kõik toimub vastavalt ülesande olemusele ja tiimi oskustele. Iga salk (squad) on autonoomne üksus, mis koosneb 6-12 inimesest ja kasutab oma valitud arendusmeetodit. Salgad moodustavad hõimud (tribe), mis on 40-150 liikmelised ning keskenduvad ühe projekti arendamiseks. Iga inimene saab ka liituda mõne gildiga (guild), mis ühendavad samade kirgedega inimesi, et nad saaksid kõrvalt antud teemat uurida/arendada.

Selline vabam ja autonoomsem lähenimine vähendab protsesside ja tseremoonitate tähtsust, vaid hoopis on olulisem salkade sisene töö ning siseste eesmärkide saavutamine. Samuti ei pea igale probleemile lähenema sama arendusmeetodiga, vaid meetod valitakse vastavalt salga ülesande olemusele. Lisaks antakse arendajatele rohkem vabadust ja vastutust. Oluline on, et ülesanne saaks lahendatud. Ei ole äärmiselt oluline, mis kaudu lahenduseni jõutakse.

Spotify mudel on kujunenud välja vastavalt Spotify vajadustele. See töötab hästi nende jaoks ning ka sarnaste väärtustega firmade jaoks. Küll aga pole see mõeldud kõigile ning ei ole parim meetod iga projekti/firma jaoks.

Freemium tüüpi teenuse pakkumine

Spotify ärimudel on klassikalist sorti Freemium mudel. See tähendab, et kasutajale võimaldatakse rakenduse tasuta kasutamine, kuid see tuleb piirangutega. Eesmärgiks on saada tarbija sõltuvusse platvormi võimalustest ning tekitada uudishimu preemium võimaluste vastu. 

Igaüks saab endale teha Spotify kasutaja ning alustada tasuta muusika kuulamist. Tasuta kasutus aga tähendab, et iga mõne laulu tagant mängib reklaam (Spotify on valinud eneseteadliku lähenemise reklaamidele ehk need räägivad kui tüütud on reklaamid, mis segavad muusika kuulamist). Ilma maksmata ei saa ka esitusloendist vabalt laulu valida, lõpmatult laule vahele jätta, äppi ilma internetita kasutada ja muud.

Freemium mudel töötab siis, kui tasuta versioon suudab pakkuda piisvalt head teenust, mis on samal ajal ebamugav kasutada. Ehk tahaks kasutamist jätkata, aga tasuta ei kannata seda teha. 

Spotify on rõhu asetanud oma algoritmile, mis analüüsib iga kuulaja harjumusi ning pakub esitusloendeid, soovitab uut muusikat ja jätkab ära lõppenud esitusloendile sarnaste laulude mängimist. Selle algoritmi pideva arendamise ja treenimisega üritatakse kuulajatele pakkuda tunnet, nagu Spotify teaks täpselt, mida nad kuulata tahavad. 

Kommentaarid